واقعا فکر میکنیم بچهها باید «چرا رفتی چرا من بی قرارم» همایون شجریان را گوش کنند؟
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۳۶۰۰
عصرایران؛ مصطفی داننده- فراگیر شدن آهنگ یک خواننده لس آنجلسی در میان نسل جدید حسابی در کشور سر و صدا کرده است. بسیاری به دنبال یافتن علت این محبوبیت هستند و میخواهند بدانند چرا یک ترانه که شعر مناسبی ندارد این چنین مورد توجه قرار گرفته است؟ پاسخهای زیادی به این سوال داده شده و از منظرهای گوناگون به آن پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پاسخ این سوال اما ساده است. بچهها شادی میخواهند و این آهنگ هم شاد بود و به خاطر همین حسابی از آن استقبال کردند. نه تنها بچههای ایران، بلکه در تمام جهان کودکان و نوجوانان از این جنس آهنگها استقبال میکنند.
چرا ما فکر میکنیم تافته جدا بافتهای هستیم؟ چرا ما فکر میکنیم فرهیخته ترین مردم روی زمین هستیم که فرزندانمان اشعار حافظ و سعدی را بخوانند و با هم به مشاعره بپردازند؟
واقعا انتظار داریم دانش آموزان در جشنی که برای معلم خود گرفتهاند آهنگ «چرا رفتی چرا من بی قرارم» همایون شجریان را گوش بدهند؟
این آهنگ ساسی مانکن آنقدر ریتم و شادی دارد که نه تنها حال بچهها بلکه حال آدم بزرگها را هم خوب میکند. شاید بشود به برخی از کلمات شعر این آهنگ ایراد گرفت اما بچهها این آهنگ را نه به خاطر آن کلمات بلکه به خاطر ریتم شاد آن دوست دارند.
این اولین آهنگی این چنین نیست و آخرین آن هم نخواهد بود.
واقعا احتیاج به فلسفه چینی ندارد. داستان ساده است. بچهها احتیاج به شادی دارند و این آهنگ توانسته است آنها را شاد کند.
با توجه به حضور ماهواره در خانههای ایرانیان و گسترش شبکههای اجتماعی این آهنگ میان مردم دست به دست شده و جامعه هم از آن استقبال کرده است.
سعی نکنیم به هر مسئلهای رنگ و بوی سیاسی، فلسفی و اعتقادی بزنیم. مردم شادی را دوست دارند و به خاطر همین از این آهنگ استقبال کردند.
در زمانی که ما کودک بودیم از این جنس آهنگها نبود که اگر بود ما هم از آن استقبال میکردیم. در زمان ما حتی کارتونهای شاد هم نبود چه برسد به آهنگهای شاد. ما همیشه نگران کودکی بودیم که به دنبال مادرش میگشت.
سطح نسل جدید پایین نیامده است. کودک و نوجوان شادی میخواهد و این آهنگ شاد بود، همین. اتفاقا اگر این بچهها این شعر را حفظ نبودند و با آن به پایکوبی نمیپرداختند باید از خود سوال میکردیم که چه بلایی سر این بچهها آمده است که شادی نمیکنند و با چنین آهنگ ریتمیکی به رقص و پایکوبی نمیپردازند.
این استقبال نشان میدهد ما هر روز باید شادی را در بین نسل جدید تزریق کنیم و اجازه بدهیم آنها از زمانه لذت ببرند.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: ساسی مانکن مدرسه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
دریافت 7 MB
علی سعیدی خواننده و معلم آواز در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره تازه ترین فعالیت هایی که همراه با برادر دوقلوی خود محمد سعیدی در عرصه موسیقی انجام داده است، بیان کرد: به تازگی و پس از انتشار قطعه «بوگو چیطو شد» که با لهجه اصفهانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، تک آهنگ جدیدی به نام «بلندبالا» براساس ترانه فولک شیرازی برای موسیقی الکترونیک و کمانچه تنظیم و منتشر کردیم. در این تک آهنگ که با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهیه کنندگی مسعود عابدی و شعری از باباطاهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، امیرمهدی مقدم تنظیم کننده، شهاب روحانی نوازنده کمانچه و امیرحسین محسنی گرافیست دیگر عوامل اجرایی را تشکیل می دهند.
وی افزود: قطعات فولکلوریک معمولا یک خط ملودی بیشتر ندارند مثل همین قطعه «بلندبالا» که خط ملودی اش یکی است ولی ما آمدیم آن را در اوج اجرا کردیم و ضمن حفظ ساختار ملودی به قطعه پرو بال دادیم. در انتخاب اشعار هم براساس ترجیع بند، دو بیتیها را انتخاب کردیم که «وحدت موضوع» ترجیع بند هم حفظ شود. در این چارچوب تلاش کردیم تا با در کنار هم قراردادن موسیقی الکترونیک در کنار ساز ایرانی، شرایطی را فراهم کنیم که مخاطب جوان و نوجوان موسیقی در این سالها با اتکا به یک قطعه به روز رسانی شده، ترغیب به شنیدن این قطعه موسیقایی مرتبط با موسیقی فولک ایرانی شود.
سعیدی در پایان بیان کرد: آن چه در این قطعه ارایه شده، ادامه همان قطعه قبلی است که براساس لهجه اصفهانی در حوزه فرهنگ عامیانه منتشر شده بود و ما این بار با محوریت شیراز آن را به مخاطب تقدیم کردیم. قطعه ای که به طور کامل محلی نیست اما دربرگیرنده رگه هایی از موسیقی پاپ است که مخاطبان امروزی جامعه را هم هدف گذاری کرده است.
برای شنیدن قطعه «بلند بالا» اینجا را کلیک کنید.
کد خبر 6096895 علیرضا سعیدی